Jak upiec chleb o niskim indeksie glikemicznym? Szybki przepis bez zakwasu!

Porady 21.11.2019

Babcine przepisy mają w sobie jakąś ponadczasową magię. Są bardziej swojskie. Przypominają o ciepłej, domowej atmosferze, czasach dzieciństwa i aromatach, od których aż ciekła ślinka. Moja babcia nie była jednak zwyczajną kobietą. Przez połowę życia zmagała się z cukrzycą, a więc zwykłego chleba na zakwasie i z mąki pszennej nie mogła już na co dzień robić.


W te dni, kiedy ją odwiedzałam z rodzicami, mówiła do mnie żartobliwym i konspiracyjnym tonem „Karolinko, kiedy będziesz już duża, zdradzę ci mój czarodziejski przepis na chleb. A teraz jedz złotko i leć na ogród się bawić. Babcia musi porozmawiać z twoimi rodzicami i zapytać ich, dlaczego nie robią ci domowych przetworów do tego pysznego chleba, który piekę wam co miesiąc”. Potem klepała mnie delikatnie po głowie i z uśmiechem wyganiała przez kuchenne drzwi. A ja… cóż dorosłam i okazało się, że jak babcia muszę zapoznać się bliżej z tzw. indeksem glikemicznym. Magia chleba pszennego na zakwasie musiała pozostać we wspomnieniach. A tak lubię pieczywo…
 

Jak upiec chleb, gdy ma się insulinooporność?

Gdy powiedziałam o moim problemie babci, ta tylko mnie przytuliła, a potem wyciągnęła z kuchennej szuflady kartkę papieru i jakiś pomarańczowy długopis reklamowy. Nie minęła nawet minuta, gdy skończyła pisać i wręczyła mi swoje notatki. „Nie martw się Karolinko. Wcale nie musisz rezygnować z porannej pajdki chleba z konfiturą. Kanapki do pracy również możesz nadal zabierać. Masz tu taki sprytny przepis. Pamiętam, że obiecałam ci inny, jak jeszcze byłaś mała, ale w obecnej sytuacji, ten będzie bardziej przydatny”. Jak tu jej nie kochać, prawda? Tego samego dnia spróbowałam również smaku pieczywa. Powiem wam jedno. Zakochałam się. Na pytanie, jak upiec chleb, gdy ma się insulinooporność, szukajcie odpowiedzi w przytulnej kuchni mojej babci.
 

Prosty przepis na chleb – bez zakwasu

No tak, nie znacie jej osobiście. Właściwie nic straconego, bo ja również mogę wam pomóc. Gdzieś tu miałam tę kartkę… Kiedyś wisiała na lodówce, ale teraz mam właściwie całą recepturę w głowie. Oczywiście będzie potrzebny piekarnik i foremka-rynienka. Keksówka to się chyba nazywa. O proszę, jest! Kurczę… ale te litery się zatarły przez te wszystkie lata. Czekajcie! Podyktuje wam z pamięci. Niech no tylko się przez moment zastanowię, żebym niczego nie pomyliła. Co by to było… Już słyszę głos babci, która mówi „Och Karolinko, dobra z ciebie gospodyni, ale widzę, że z pamięcią to już krucho. A to taki łatwy przepis na chleb”. Oczywiście cały czas będzie się uśmiechała, żartobliwie ściągała wargi i brwi oraz groziła mi palcem wskazującym. Żebym tylko nic nie pomyliła…

 

SKŁADNIKI:

- 700 g jogurtu naturalnego
- 500 g płatków orkiszowych lub owsianych
- łyżeczka soli
- łyżeczka sody oczyszczonej
- ulubione ziarna (ilość według uznania)
 

Chleb dla osób z cukrzycą – jak zrobić?

Macie już wszystko przygotowane? No to teraz pora na wyjaśnienia. Zawsze myślałam, że pieczenie chleba to żmudny i długi proces. Gdy ma się insulinooporność, wrażenie to może się nasilić. Przecież tylu składników nie wolno mi jeść! Jednak, gdy ma się taką babcię jak ja (albo ten przepis) można się odprężyć. Pora na 3 kroki do szczęścia. Oto jak upiec chleb o niskim indeksie glikemicznym. Wystarczy ci tylko jedna, duża miska do mieszania!

 

JAK ZROBIĆ CHLEB BEZ ZAKWASU DLA CUKRZYKÓW?

1. Wsyp do miski składniki suche, czyli płatki orkiszowe/owsiane, wybrane nasiona, sól i sodę oczyszczoną, a następnie wymieszaj je drewnianą łyżką.

2. Dodaj cały przygotowany jogurt naturalny i po raz kolejny połącz wszystko dokładnie.

3. Przelej całą zawartość do domowej keksówki i wstaw do piekarnika rozgrzanego do 200 ℃ na 50–60 minut (tryb pieczenia góra-dół, bez termoobiegu).
 
 

Domowy chleb orkiszowy – dodatkowe porady

Gdy pytam o jakiś przepis, babcia często powtarza mi „Karolinko, żeby było smacznie, wcale nie trzeba skomplikowanego przepisu. Poza tym dziś żadna kobieta nie chce chyba spędzić całego wolnego czasu w kuchni”. Szkoda, że jej nie znacie. To bardzo wesoła i ciepła kobieta. Nie darowałaby mi, gdybym nie podzieliła się z wami przy okazji kilkoma dodatkowymi poradami związanymi z pieczeniem chleba o niskim indeksie glikemicznym.

Jeśli tak jak ja macie zdiagnozowaną insulinooporność, korzystajcie do woli (w każdym innym wypadku również!). A oto co radzi wam gospodyni Karolina wraz ze swoją babcią:
- ziarna można wybrać dowolnie, choć my najbardziej polecamy nasiona słonecznika, pestki dyni, siemię lniane i nasiona chia,
- najbardziej zwartą strukturę chleba uzyskacie, dodając tyle ziaren, aby ciasto było gęste,
- płatki orkiszowe są dobrą bazą, ale jeśli restrykcyjnie pilnujecie indeksu glikemicznego, wybierzcie zamiast nich owsiane,
- czas pieczenia warto skontrolować po 45 minutach (zależnie od piekarnika po 50 minutach chleb może być już dobrze przyrumieniony lub będzie musiał zaczekać na wyjęcie okrągłą godzinę),
- równie dobrze sprawdzi się w tym przypadku forma do pieczenia ze stali węglowej, jak i keksówka z silikonu oraz ze szklanym dnem.