Jak zrobić owsiankę – na mleku, na wodzie, na zdrowe śniadanie!

Porady 20.05.2020

Dzięki owsiance uczucie sytości będzie towarzyszyć ci dłużej niż po zjedzeniu zwykłych kanapek. Z owsianką w menu śniadaniowym zadbasz o utrzymanie prawidłowej masy ciała oraz zmniejszysz ilość cukru i cholesterolu we krwi. Możesz jeść ją przed treningiem, aby podkręcić swój metabolizm. Spróbuj również różnych dodatków i znajdź najlepsze połączenie smaków. Zrobisz ją bardzo szybko. Jak? Pozwól, że damy ci kilka wskazówek i porad.


Na czym zrobić owsiankę?

Podstawą owsianki są oczywiście płatki owsiane i coś, dzięki czemu będą mogły zmięknąć, napęcznieć i tym samym zagwarantować pożywne i sycące śniadanie. Zanim więc przejdziemy do dodatków i sposobów na uzyskanie ciekawego smaku owsianki, wybierzmy właściwie jej płynną bazę. Spośród możliwości, jakie się przed tobą otwierają, najczęściej wybierane to:
 
  • woda (owsianka na wodzie jest najbardziej jałowa w smaku, więc będzie wymagała więcej pysznych dodatków niż zwykle)
  • jogurt lub kefir (możesz zmieszać go z wodą lub nie – idealne rozwiązanie na lato i dla tych, którzy preferują owsiankę na zimno)
  • mleko krowie (może być na ciepło lub na zimno)
  • mleko roślinne (dużo większa tolerancja organizmu, wiele ciekawych smaków; pamiętaj tylko, aby nie wybierać tych z dodatkiem cukru)


Z czym jeść owsiankę? Jakie dodatki?

Zrobienie smacznej owsianki nie jest trudne, gdy ma się przepis. Oczywiście możesz również kupić gotową mieszankę z liofilizowanymi owocami, jednak nie zawsze wszystkie dodatki przypadną ci do gustu. Wypełnij więc swój talerz kilkoma łyżkami płatków owsianych (najlepiej górskich) i spróbuj stworzyć coś pysznego z najprostszych składników. Wybieraj, przebieraj i zadbaj o balans różnych mikro i makro elementów. Zrobisz to dobrze, jeśli w twojej owsiance znajdą się:
 
  • suszone lub świeże owoce (np. maliny, borówki, banan, porzeczki, truskawki, jabłko, suszone morele, wiśnie, daktyle, rodzynki)
  • 2-3 łyżki orzechów (np. ziemne, włoskie, laskowe, nerkowca, płatki migdałowe)
  • pestki i nasiona (np. chia, słonecznik, pestki dyni, siemię lniane)
  • płatki lub wiórki kokosowe
  • naturalne dodatki smakowe (np. miód, masło orzechowe, cynamon, chili, kardamon, wanilia, skórka pomarańczy)
  • wiórki czekoladowe (najlepiej z czekolady deserowej)
 

Gotowe inspiracje do owsiankowych sukcesów – przepisy

Jeśli chcesz włączyć do przepisu świeże lub suszone owoce, poznaj zasady ich przechowywania. Już? No to łyżka i miseczka w dłoń. Pora na śniadanie. Czas na pyszną owsiankę z… no właśnie, z czym ją zrobić? Oto kilka naszych prostych przepisów, na codzienne sukcesy owsiankowe i zdrowy początek każdego dnia:
 
  • mleko kokosowe i ryżowe, masło orzechowe, maliny, banany i płatki czekolady deserowej
  • mleko migdałowe, słodkie jabłko, cynamon, czerwone porzeczki
  • mleko sojowe, chia, wanilia, mango, banan, orzechy włoskie
  • kiwi, wiórki kokosowe, ananas, mango (egzotyczne smaki sprawdzą się np. w owsiance na wodzie)
  • mleko krowie, dynia, pestki dyni, kardamon, orzechy nerkowca