Smacznie, zdrowo, kolorowo – co ugotować dziecku, aby rozbudzić jego apetyt?

Porady 22.05.2020

Smacznie nie zawsze znaczy zdrowo. Jednak do dzieci argument ten często nie trafia. Wielu rodziców ma więc problem z zachęceniem maluchów do diety bogatej w warzywa i owoce. Gdy kolorowe menu jest na wyciągnięcie ręki, może to być nie lada przeszkodą. Są jednak proste sposoby na zachęcenie najmłodszych do posiłku składającego się ze składników bogatych w mikro i makro elementy. Co ugotować dziecku? Jak rozbudzić jego apetyt na owoce, warzywa i zdrowe przekąski? Chętnie podpowiemy ci kilka całkiem uniwersalnych patentów.


Dobra rada i klucz do sukcesu

Właściwie każdy z nas podświadomie zdaje sobie z tego sprawę, ale na co dzień zapominamy, jakie to ważne. Im młodsze dziecko, tym większą rolę w jego przyzwyczajeniach i opiniach grają rodzice. Wynika z tego, że jeśli w waszym domu na śniadanie, obiad i kolację je się często średnio zdrowe produkty, to okazjonalne nakłonienie do spróbowania warzyw i owoców będzie bardzo trudne. Dlaczego? Maluch myśli sobie wtedy, że wszyscy jedzą coś smacznego, a on musi to niedobre, bo ZDROWE. Nic dziwnego, że się buntuje. Dawaj więc na co dzień dobry przykład i planuj posiłki lub przekąski, uwzględniając witaminy i ważne mikroelementy. Wtedy owoce i warzywa staną się dla malucha czymś normalnym i naturalnym do jedzenia.


Owocowe testy

Preferencje smakowe zmieniają się często z wiekiem, dlatego dzieciom i dorosłym smakują nierzadko inne potrawy. Podobnie jest z owocami. Bardzo możliwe, że lubisz je wszystkie, a twój maluch kręci nosem, gdy tylko je zobaczy. Co zatem zrobić? Spraw, żeby nie widział co je! Nie chodzi tu bynajmniej o ukrywanie składników, a o prostą zabawę, w której dziecko jest jurorem. Kup różne owoce i zaproponuj, żeby próbowało mały kawałek każdego z nich z zasłoniętymi oczami. Maluch może tylko poczuć zapach i smak, a jeśli wszystko pokroisz w kostkę, to nie odgadnie szybko, co właściwie próbował. Będzie tylko wiedział, czy smakuje, czy nie. Pozwól mu też wypluć niedobre próbki. Wyniki natomiast zapisuj zgodnie z tym, co mówi twoje dziecko. Potem możecie razem zrobić planszę na lodówkę i za każdym razem, gdy udacie się na zakupy, twój syn lub córka będą mogli samodzielnie wskazać, na co mają ochotę. Z czasem sięgną samodzielnie po nowe smaki – pamiętaj, nic na siłę, by ni wywołać blokady!


Popularne danie w innej odsłonie

Dzieci nie lubią się nudzić i nie lubią monotonii na talerzu. Ty zapewne również wolisz, jak danie wygląda apetycznie i tak też pachnie. Zastanów się więc jak zmienić popularne potrawy w zdrowe i równie smaczne wersje. Tłuste mięso można zastąpić warzywami. Jeszcze tylko sos ze świeżych pomidorów, grillowane szparagi, domowe lody malinowe i kotlet w hamburgerze zrobiony z panierowanego sera camembert. Dziecko zobaczy formę dania, która kojarzy mu się z dobrym smakiem, a potem chętnie spróbuje. Jeśli i smak się obroni, odniesiesz sukces. Nie bój się więc przypraw, ziół i zaskakujących akcentów. Nie pozwól kubkom smakowym malucha się nudzić – uważaj tylko, by nie przesadzić z pikantnością posiłku.


Pomysły na smaczne, kolorowe i zdrowe posiłki

Co ugotować dziecku, aby rozbudzić jego apetyt na zdrowe składniki? Przepis nie musi być skomplikowany. Pamiętaj tylko, żeby na talerzu się działo – kolorowe dania wyglądają na smaczne i zachęcają do skosztowania. My proponujemy ci spróbować między innymi:
- owsiankę z masłem orzechowym, suszonymi owocami i mlekiem roślinnym,
- spaghetti na sosie pomidorowym z grillowanymi kawałkami papryki czerwonej, żółtej i zielonej oraz parmezanem, a także makaronem ryżowym,
- zapiekankę brokułową z ziołowym sosem śmietanowym i kawałkami sznycla (bez pszennego makaronu),
- pizzy na cieście kalafiorowym (dodatki wedle uznania),
- szaszłyków warzywnych z piekarnika lub grilla,
- warzyw z patelni z kaszą, pestkami dyni, słonecznikiem i żurawiną.