10 argumentów za gotowaniem na parze

Wiele osób skupia się w swojej diecie na doborze zdrowych składników. Niemniej ważny jest też sposób ich przygotowania. Smażenie w głębokim tłuszczu potrafi stworzyć smaczny efekt na talerzu, ale nie jest zbyt polecane przy dbaniu o linię, kondycję organizmu, a w dłuższej perspektywie może przyczynić się do powstania wielu chorób np. układu krwionośnego. A gdyby tak zmienić swoje przyzwyczajenia i zacząć gotowanie… na parze? To nie takie trudne i może przynieść ci wiele korzyści!


Jak gotować na parze?

Wielu osobom wydaje się, że gotowanie posiłków na parze jest trudne i czasochłonne. Jednak tak naprawdę może to robić każdy i to z wyśmienitym efektem. Wystarczy mieć odpowiedni garnek. Jaki? Gotowanie na parze wymaga, aby wlana do naczynia woda nie miała kontaktu ze składnikami. W momencie, gdy twoja kuchenka doprowadzi wodę do wrzenia, powstanie gorąca para, która odpowiada za dogłębne wnikanie w mięsa, czy też warzywa i ich obróbkę termiczną. Aby tak się stało, garnek do gotowania na parze musi być wyposażony w sitko lub rodzaj durszlaka, który zapewni swobodny przepływ pary. Całość powinna być też jak najbardziej szczelna, aby skumulowana para jak najdłużej podgrzewała poszczególne składniki posiłku, jednocześnie zachowując ich naturalne walory. Więcej na temat tego, jak gotować na parze możesz przeczytać w jednym z naszych poprzednich artykułów zawierających kompletny poradnik.


Gotowanie na parze – dlaczego warto?

Jak widzisz, gotowanie na parze jest bardzo proste i może to robić każdy. Nie bez powodu na takie przygotowywanie posiłków decyduje się coraz więcej osób. Dlaczego warto mieć takie naczynia? Dobry garnek z dedykowanym sitkiem lub twój ulubiony z pasującym durszlakiem mogą sprawić, że odkryjesz całkiem nowe oblicze znanych składników. Co więcej, warto docenić, że gotowanie na parze:
 
  • Pozwala na przygotowanie potraw dietetycznych
  • Wspomaga proces odchudzania
  • Zatrzymuje w składnikach naturalny smak
  • Dba o idealną soczystość składników
  • Podkreśla naturalny kolor jedzenia (np. warzyw) sprawiając, że wygląda bardzo apetycznie
  • Chroni właściwości odżywcze zawarte w gotowanych na parze daniach
  • Skraca czas przygotowania wielu potraw
  • Może odbywać się piętrowo

     


Co gotować na parze?

Jedną z wielu zalet gotowania na parze jest fakt, że w ten sposób można przygotować naprawdę wiele składników. Wiele osób interesuje zwykle, ile można dzięki temu schudnąć lub jaki jest czas takiego przygotowania posiłku. Wiele zależy od tego, co chcesz przygotować do jedzenia dzięki możliwości gotowania na parze w specjalnym garnku. Jedno jest pewne. Tym sposobem da się ugotować wyśmienite:
 
  • Mięsa (filety z kurczaka, filety rybne, piersi drobiowe, wieprzowinę, a nawet wołowinę na parze)
  • Warzywa (brokuł, kalafior, cukinia, marchew, por, szparagi, ziemniaki i wiele innych)
  • Owce morza (np. krewetki lub ośmiornice)
  • Ryż, makaron, kaszę
  • Jajka