Gotowanie na parze – kompletny poradnik od Tadar.pl

Porady 16.05.2019
Garnek wielofunkcyjny z wkładem i pokrywką Konighoffer 4,7 l srebrny

Gotowanie na parze ma wiele zalet. Oprócz mniejszej kaloryczności potraw, dania gotowane na parze zachowują więcej cennych składników odżywczych niż posiłki gotowane w wodzie. Dodatkowo dania z parowaru sprawiają, że masz mniej naczyń do zmywania. Jak gotować na parze, żeby warzywa były smaczne, a mięso pozostało soczyste? Przedstawiamy kompletny poradnik gotowania na parze!


Gotowanie na parze – urządzenia które ułatwią Ci życie

Najprostsze sprzęty, które umożliwią Ci gotowanie na parze, to parowar i garnek do gotowania na parze. Różnorodność modeli sprawia, że każdy znajdzie najlepsze dla siebie urządzenie, które będzie spełniało jego potrzeby. Przed zakupem jednak należy rozważyć wszystkie za i przeciw: oba te urządzenia mają swoje wady i zalety użytkowania, o których należy pamiętać podczas zakupów.

Potrawy gotowane na parze są szczególnie popularne na dietach redukcyjnych, ale także królują na talerzach osób, które chcą po prostu zdrowo się odżywiać. Potrawy na parze są tak samo smaczne i aromatyczne jak dania przygotowywane tradycyjnie – smażone czy gotowane w normalny sposób. Należy tylko pamiętać o zachowaniu odpowiedniego czasu gotowania, a także o zasadach przyprawiania poszczególnych składników, żeby stworzyć pyszne, zdrowe i niskokaloryczne posiłki.

Pieczenie na parze jest proste, podobnie jak doprawianie potraw. Należy tylko pamiętać o tym, by ograniczyć sól i gotowe mieszanki przypraw, które nie są zdrowe, na rzecz świeżych lub suszonych ziół. Jeżeli gotujesz kilka składników w tym samym garnku lub parowarze, to zalecamy doprawianie warzyw po ich ugotowaniu. Jeżeli gotujesz mięso i warzywa, to warzywa ułóż na górnym sitku, żeby woda z przyprawami z mięsa nie skapywała na produkty.

Jakie naczynie do gotowania na parze wybrać? W czym gotować na parze gdy chce się schudnąć? Jakie te urządzenia mają zalety i wady? Poniżej przedstawiamy krótkie zestawienie, które powinno pomóc Ci podjąć odpowiednią decyzję zakupową.

 

Garnki do gotowania na parze

Garnek do gotowania na parze to zdecydowanie najpopularniejsze naczynie do tego typu przyrządzania potraw. W sklepach spotkasz różne rodzaje garnków, przeznaczone do różnego typu kuchenek. Wyróżniamy garnki do gotowania na parze:
  • na kuchenkę indukcyjną,
  • na kuchenkę gazową,
  • na kuchenkę elektryczną.

Jaki garnek do gotowania na parze wybrać? Możesz postawić na uniwersalne naczynie przeznaczone do wszystkich płyt, ale musisz pamiętać o tym, że w przypadku kuchenki gazowej lepiej kupić porządny garnek z grubym dnem. Uniwersalny garnek bowiem może dość szybko się przypalić.

Garnek do gotowania na parze składa się z kilku elementów: do dolnej części wlewa się wodę i stawia się ją na kuchence. Następnie na niej umieszczasz sitko i zakrywasz je pokrywą. Niektóre garnki mają kilka wkładek z sitkiem, dzięki czemu bez problemu ugotujesz jednocześnie kilka składników. Jeżeli gotujesz wieloskładnikowe dania dla kilku osób, to powinieneś rozważyć zakup garnka Senso (5 elementów) – wkłady mają dużą powierzchnię, a samo naczynie składa się z kilku elementów, dzięki czemu bez problemu pomieścisz wszystkie produkty.


Gotowanie w parowarze

Wiele osób zastanawia się jak gotować w parowarze elektrycznym. Część z nich myśli, że jest to dużo bardziej skomplikowane niż gotowanie w garnku, jednak nic bardziej mylnego. Parowary działają na tej samej zasadzie co garnki do gotowania na parze, z tym wyjątkiem, że podłączasz je do kontaktu, a nie kładziesz na kuchence elektrycznej.

Jak gotować w parowarze? Tak samo jak w garnku, z tą różnicą, że te urządzenia bardzo często są wyposażone m.in. w minutniki lub nawet specjalne programy, które pozwolą Ci nie przejmować się czasem gotowania poszczególnych potraw. Niektóre z nich mają także automatyczny wyłącznik, dzięki czemu Twoje dania się nie rozgotują. Minusem parowarów jest oczywiście pobieranie energii elektrycznej, jednak jeżeli nie chcesz pilnować czasu gotowania różnych składników lub wolisz się zabezpieczyć wyłącznikiem, to parowar będzie doskonałym rozwiązaniem. Ta maszyna do gotowania na parze jest droższa od garnka, ale jest też dużo bardziej zaawansowana.


Dania na parze – przykładowe posiłki

  • Łosoś na parze w marynacie cytrynowej (mieszanka pieprzu cytrynowego, soku z cytryny, oregano, rozmarynu, odrobiny soli, wody i oliwy z oliwek) z sałatką ze świeżych pomidorów i ogórków zielonych;
  • mięso na parze (drób) z surówką z całego startego jabłka i marchewki z ziemniakami gotowanymi na parze w mundurkach;
  • warzywa na parze (np. szparagi) z jajkiem sadzonym i sałatką.

Obiad na parze wcale nie musi być bardziej czasochłonny od tego przygotowywanego tradycyjnie. Wręcz przeciwnie – w niektórych przypadkach czas gotowania na parze znacznie się skraca (np. przy gotowaniu filetów rybnych).


Jak przyprawić warzywa na parze? Skorzystaj z przyprawników pełnych ziół! Przede wszystkim warto byś dodawał przyprawy na końcu gotowania lub wtedy, gdy danie znajduje już się na talerzu. W zależności od rodzaju warzyw, możesz użyć odrobiny soli i pieprzu, ale także ziół prowansalskich, rozmarynu, oregano, bazylii, cząbru, czosnku, chilli – nie ma tutaj żadnych ograniczeń.

Jeżeli zastanawiasz się, jak zrobić rybę na parze, to w przypadku filetów wystarczy natrzeć mięso mieszanką przypraw (np. pieprz cytrynowy, rozmaryn, sól, skropić sokiem z cytryny i dodać oregano lub tymianek) i położyć na sitku. Czas gotowania poszczególnych produktów zależy od tego, czy są gotowane w całości (np. całe ryby ze skórą) czy nie (filety). Poniżej przedstawiamy prostą tabelkę, która pomoże Ci wydobyć pełny aromat i smak z podstawowych produktów gotowanych na parze.


Czas gotowania na parze

Poniżej podajemy wybrane produkty z dokładnym czasem i gramaturą do gotowania na parze.

Mięso:
  • filet z indyka: 25 minut
  • filet z indyka: 35-40 minut
  • filety rybne (mrożone): 20 minut
  • filety rybne (świeże) 10-15 minut
  • pierś z kurczaka (całość): 20 minut
  • pierś z kurczaka (pokrojona): 15 minut
  • ryby w całości: 25 minut
  • wieprzowina (kawałki): 25 minut
  • wołowina (kawałki): 30 minut

Gramatura dla podanych mięs: 500 g

Warzywa:
  • brokuły (400 g): 20 minut
  • cukinia (plastry, 600 g): 15 minut
  • kalafior (kawałki, 1 sztuka): 20 minut
  • marchew (krojona, 500 g): 15 minut
  • por (świeży w kawałkach, 500 g): 30 minut
  • szparagi (pęczek): 10 minut
  • ziemniaki świeże (krojone, 600 g): 30 minut

Ryż:
  • basmati (150 g, 300 ml wody): 30-35 minut
  • biały (150 g, 300 ml wody): 30 minut
  • biały długoziarnisty (150 g, 300 ml wody): 30-35 minut
  • brązowy (150 g, 300 ml wody): 30-35 minut

Pamiętaj, że na parze możesz gotować wszystko: również makarony, kasze czy jajka. Jeżeli chodzi o ten sposób gotowania, to nie ma tutaj praktycznie ograniczeń.


Gotowanie na parze – zalety

Cześć osób zastanawia się, czy gotowanie na parze pomoże im schudnąć i ile mogą schudnąć spożywając posiłki przyrządzane w ten sposób. Chudnięcie opiera się na deficycie kalorycznym (jemy mniej niż potrzebujemy do utrzymania aktualnej wagi), a w procesie gotowania na parze nie używa się bardzo kalorycznych olejów do smażenia. Tempo spadku wagi jest jednak dla każdego kwestią indywidualną. Ma na to wpływ kilka czynników, jak m.in.:. waga początkowa, dodatkowa aktywność, rodzaj pracy, dodatkowy ruch w ciągu dnia, regularne picie wody itp. Niektórzy będą chudnąć (zwłaszcza osoby otyłe, na początku swojej przygody z odchudzaniem) nawet 1 kilogram tygodniowo, a inni 1 kilogram na miesiąc.

Gotowanie na parze jest jednak przede wszystkim zdrowe. Ryba na parze jest bardziej soczysta i nie sposób ją przypalić, z kolei warzywa gotowane na parze zachowują więcej swoich cennych mikroelementów, które podczas tradycyjnego gotowania oddają je do wody.

Gotując na parze warto także ograniczyć sól, która w zbyt dużych ilościach szkodzi zdrowiu. Sól znajduje się w wielu gotowych produktach (np. w wędlinach), dlatego warto ograniczyć jej spożywanie do minimum. Nie oznacza to jednak, że masz w ogóle nie solić potraw – sól, a raczej jod, który jest w niej zawarty, jest człowiekowi potrzebny do funkcjonowania, jednak według badań przeprowadzonych przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie, Polacy w 2013 roku spożywali 10,3 gramy soli dziennie. Jest to stanowczo za dużo. Pamiętaj: sól jest w większości gotowych produktów, które jesz! Zamiast dosalać ziemniaki czy warzywa, postaw na zioła.


Co można gotować na parze?

  1. warzywa,
  2. mięso (ryby, wołowina, wieprzowina, drób),
  3. kasze, makarony, ryże
  4. jajka,
  5. owoce morza.
Sprzęt do gotowania na parze powinien być dopasowany do Twoich potrzeb i budżetu. Zdecydowanie najtańszą opcją są garnki do gotowania na parze, jednak jeżeli wiesz, że potrzebujesz kontroli nad czasem gotowanych potraw lub po prostu dopiero zaczynasz swoją przygodę z przyrządzaniem posiłków w ten sposób, rozważ zakup parowaru. To urządzenie do gotowania na parze pomoże Ci przygotowywać proste, soczyste dania, które będą zdrowe i niskokaloryczne, dzięki czemu pomogą Ci dbać o linię.

Już wiesz, jakie naczynia do gotowania na parze są dostępne w sklepach i jakie mają wady i zalety. Wiesz także, jakie warzywa na parze możesz przygotować, a także co można zrobić w parowarze. Mamy nadzieję, że lektura naszego poradnika pozwoliła Ci się dowiedzieć także jak gotować w garnku na parze i ile czasu gotują się poszczególne składniki, a także artykuł zachęcił Cię do rozpoczęcia przygody z gotowaniem posiłków na parze. To bardzo zdrowe rozwiązanie, które pomoże Ci prawidłowo się odżywiać i dostarczać do organizmu jak najwięcej wartościowych mikroskładników.